Steinerhögskolan

Järna, Sverige

Järna International Steiner College

Steinerhögskolan ligger i Ytterjärna, ca 5 mil söder om Stockholm. Här har sedan mitten av 1960-talet vuxenutbildningar och ett prisbelönt kulturhus vuxit fram, i en unik trädgårdspark som erbjuder upplevelser för alla sinnen! Vacker arkitektur, närodlade biodynamiska råvaror och ett utbildningscentrum för flera unika utbildningar.

steinerhogskolan_tradgard_sommar
steinerhogskolan_tradgard_host_lov
steinerhogskolan_byggnad_tradgard
Steinerhogskolan seminarier

Steinerhögskolan i Järna erbjuder seminarier, kortare kurser och längre utbildningsprogram i en vacker och inspirerande miljö. Allt arbete vid Steinerhögskolan integrerar teoretiska och praktiskt/konstnärliga studier. Här studerar människor från många olika länder. Livet på högskolan erbjuder förutom studierna en rad möjligheter till samtal och tillfällen till människomöten. Närheten till Ytterjärna Kulturhus med sitt omfattande program gör det möjligt att ta del av konserter, dans- och teaterföreställningar, föredrag och seminarier.

I campusets omedelbara närhet finns många biodynamiska jordbruk. Området besöks årligen av många människor – alltifrån tillfälliga besökare till forskare, författare och konstnärer som finner inspiration i denna speciella miljö.

steinerhogskolan_park_natur_tra
steinerhogskolan_odling_jord_natur
steinerhogskolan_natur_sjo
steinerhogskolan_boende_for_studenter_trahus
steinerhogskolan_boende_for_studenter_illustrerad

Boende för studenter

Som student på Steinerhögskolan kan man bo i studentrum på området.

Färdbeskrivning

vagbeskrivning_till_steinerhogskolan_i_Jarna

Med kollektivtrafik
Från Stockholm: Pendeltåg mot Södertälje C, byt pendel i Södertälje Hamn till tåg mot Gnesta, stig av i Järna. Tag buss 784 söderut mot Hölö/Norrvrå och stig av vid hållplats Stensta. Det tar ca 10 minuter att promenera upp till Järna Kulturcenter. Många turer går ända fram – hållplats Steinerseminariet.

Från Södertälje Syd: Pendeltåg mot Gnesta, i övrigt som ovan.

OBS! Vissa tider är förbindelserna sämre (kvällar och helger). Ring SLs trafikupplysning, tel: 08-600 10 00 för information. (Öppettider mån-fre 07–21 och helger 08-21).

SLs hemsida har en bra sökfunktion: www.sl.se  (sök på hållplats Stensta eller Kulturcentrum)